čtvrtek, března 30, 2006

Koště






Při úterní zkoušce jsem byl osloven principálem divadla Navenek J.Losenickým dotazem zda nemám na zahradě a nebo vůbec nějakou metlu nebo koště.Prý ho potřebuje do chystané Frašky o kádi, kterou teď nacvičuje. Můj dotaz zněl,zda má být ta metla rýžová nebo umělohmotná nebo to má být rýžový smeták.Teprve po tomto mém dotazu byla objednávka upřesněna,že by se mělo jednat o koště středověké, jaké se používalo na venkově někde v e Francii a že ho potřebuje na čtvrteční představení.Tedy ten termín je na sehnání takového koštěte ze středověku a ještě někde s Francie,skoro šibeniční.Při své pondělní cestě z Chomutova do Kadaně jsem viděl velké hromady ořezaných stromů podél silnice č.13,kde se teď koná prořezávka.Mimo jiné je tam dost březového proutí.Tak mne napadlo,že by se takové koště dalo snad při troše šikovnosti i udělat tady u nás a nemuselo by se shánět někde ve Francii za drahé peníze.Těch pár březových větviček snad nějak svážu dohromady.Taková košťata vyráběli dříve na venkově obyčejně staříčci doma na dvorku,na jaře, když pěkně svítilo sluníčko a v hospodářství se pak používala po celý rok na zametání a uklízení.Přivezl jsem materiál a dal se na zahradě do práce,jsem už přece stařík.Postup nebudu prozrazovat co kdyby byl zájem o další výrobky a já bych tím vlastně mohl přijít o kšeft,kdybych teď prozradil jak se takové koště vyrábí. Asi po hodině práce se mi podařilo koště vyrobit.Na přiložené fotografii vidíte hotový výrobek.Hned jsem ho také vyzkoušel a zametl chodník kolem chatky.Musím přiznat,že jsem byl překvapen jak to s takovým koštětem docela šlo.Výrobek je funkční a kdo ho chce spatřit na vlastní oči,bude muset přijít na dnešní představení několika členů divadla Navenek „Fraška o kádi“.















2 Comments:

At 3:24 odp., Anonymous Anonymní said...

Tenhle počin i text zaslouží uznání za jemný humor, který jste do toho konání i psaní vložil. Není nic lepšího, díky! :-) Doufám, že se ale diváci nezaleknou a nebudou strachovat přijít na to představení. Vzpomínáte na říkanku "...ať je to ten nebo ten, praštíme ho kostětem!" nebo na úsloví "nové koště dobře mete", ne...? :-))

 
At 1:31 odp., Blogger J-Lo said...

Děkujeme za nový přírůstek mezi divadelní rekvizity. Včera byl hned po kádi nejkrásnějším Myslím, že se bude ještě mnohokrát hodit, i když máte strach, že až seschne, bude k nepoužití. Je to krásné koště!
A ještě jedno irské přísloví, které má stejnou pravdu jako to české o novém koštěti:
"Staré koště zná špinavé kouty nejlépe."

 

Okomentovat

<< Home