pondělí, srpna 27, 2007

Vzpomínka na Císařský dne

V sobotu 25.8.2007 se opět po roce konal Císařův den v Kadani.Byl to již 15 ročník.Viděl jsem slavnostní zahájení v 10.00 hod,kdy současný starosta J. Kulhánek předává městské právo na 1 den hranému purkmistrovi,který pak oganizuje a řídí přivítání císaře římského a krále českého Karla IV s jeho doprovodem při návštěvě Kadaně.
Celé toto divadlo hrají herci kláštereckého divadelního souboru Klas,kteří se prvního představení ujali v roce 1993.Tehdejší vedení MÚ se chopilo nápadu ředitelky archivu dr. Mertové a v trojici dr. Mertová,ing.V.Malý a režisér Z.Vachata zorganizovali Císařský den v Kadani.Byl jsem v tehdejším kolektivu klasáků jediný člen z Kadaně.Z.Vachata mi přidělil jednu z mluvených rolí a to zrovna purkmistra Kadaně jménem Kotek.Naše technické vybavení bylo velmi skromné.Neměli jsme žádné mikroporty,zesilovače anebo velkoplošné obrazovky a tak jsme museli velmi hlasitě mluvit, aby nás lidé v těch prvních řadách slyšeli.Zajímavá jsou slova tehdejšího starosty Vaňase,která pronesl pro deník Nástup :"Tohle by měla být věc,která se může,ne-musí stát tradicí". Tehdy se ještě právo hercům nepředávalo a dokonce jsme se se starostou ani neviděli.Byl to první ročník a byl to začátek.
Purkmistra jsem pak hrál ještě po 5 ročníků.Z dalších kadaňáků zachraňovala účast ještě Eliška Svěráková.Většího počtu kadaňských herců se dočkal až 14 ročník kdy přišli do doprovodné skupiny krále herci souboru Navenek.V letošním roce žel soubor Klas kadaňské herce nepotřeboval.Tak se stalo,že se Císařského dne v Kadani nezúčastnil,poprvé v celé historii ani jeden kadaňák.Tak jsem se na památku pouze vyfotil s purkmistrem V.Štaubrem.

2 Comments:

At 9:16 dop., Blogger ondey said...

Kadaňáci přibyli do průvodu už o pár let dříve, než přišlo Navenek, a to prostřednictvím Divadla Bez Angažmá:) Vždyť to musíte vědět sám nejlíp...

 
At 7:28 dop., Anonymous Anonymní said...

I já (sice bývalý Klášterečák) bydlím už mnoho let v Kadani a Císařské dne jsem se pravidelně aktivně zúčastňoval. Byly to krásný časy se spoustou zážitků, a vždycky večer už jsem se těšil na ten další. O to víc jsem byl nemile překvapen, když jsem se dozvěděl, že Císařské dny už nebudou v tomhle směru takové, jaké bývávaly dřív, čili akcí především dobrovolných nadšenců. Ale časy se mění...

Š. L.

 

Okomentovat

<< Home